Standarde de siguranta Scaune Auto Copii

In sectiunea Standarde Siguranta va oferim informatii legate de modul in care fiecare dintre modele de scaune auto copii a fost testat, astfel incat sa fie omologat conform cu cerintele pietei din Uniunea Europeana.

Scaunele auto pentru copii trebuie sa treaca prin teste de simulare a unui accident, astfel incat sa se verifice daca scaunul este sau nu suficient de sigur pentru a fi vandut.

Actualmente exista 2 regulamente: ECE R44/04 si ECE R129 (cunoscut si ca standard i-Size). In tabelul de mai jos am sintetizat diferentele dinytre cele doua regulamente pentru a fi mai simplu de inteles.

ECE R44/04 ECE R129 (i-Size)
Clasificarea scaunelor auto in functie de greutatea copilului (in kg) Clasificarea scaunelor auto in functie de inaltimea copilului (in cm)
Scaunele auto clasificate in grupe (Grupa 0+, 1, 2, 3) Nu exista grupe
Copiii pot fi transportati cu fata la sensul de mers de la o greutate de 9 kg Copiii trebuie transportati cu spatele la sensul de mers pana la varsta de 15 luni
Se aplica atat scaunelor cu prindere in century, cat si scaunelor cu prindere in Isofix Se aplica doar scaunelor cu prindere in Isofix
Testare la impact frontal si din spate Testare la impact frontal, din spate si lateral
Manechinii de tip P utilizati pentru teste au 4 senzori Manechinii de tip Q utilizati pentru testare au 32 de senzori

Principalele scopuri ale standardului i-Size

Standardul ECE R129, cunoscut si ca standard i-Size este un regulament care se dezvolta continuu. In tabelul de mai sus sunt cuprinse principalele diferente dintre cele 2 standarde. I-Size a aparut din nevoia de a creste siguranta copilului transportat in autovehicul si are urmatoarele scopuri:

  • De a reduce riscul de utilizare si instalare incorecta prin prezenta Isofixului.
  • De a promova transportarea copiilor cu spatele la sensul de mers pe o durata cat mai indelungata, cel putin pana la carsta de 15 luni.
  • De a face clasificarea scaunelor auto mai simpla, in functie de lungimea copilului si nu in functie de greutate.
  • De a impune producerea unor scaune auto mai sigure prin adaugarea testarii la impact lateral.
  • De a creste compatibilitatea dintre scaun si autovehicul, deoarele toate scaunele i-Size se vor potrivi cu locurile speciale i-Size ale autoturismelor certificate i-Size.

Sectiunea Standarde de Siguranta are rolul de a va face sa intelegeti semnificatai marcajelor de pe un scaun auto si diferentele de pret dintre acestea, deoarece un scaun testat conform standardului i-Size va fi mai scump decat un scaun testat conform R44.04.

Este important sa aflam de la vanzatorul scaunului auto prin ce testari a trecut scaunul respectiv si daca, in mod suplimentar, acest scaun a fost testat si intr-unul din cele 4 Teste de Impact.