Siguranța în autovehicul a devenit un obiectiv important în toate colțurile lumii odată cu creșterea numărului de autovehicule și cu transformarea noastră în persoane din ce în ce mai sedentare, gata sa folosească mașina atât pentru a merge sute de kilometri, cât și pentru a ne deplasa până la colțul străzii, după un pachet de țigări.

Și cum mediul acesta al drumurilor publice nu se află cu totul sub controlul nostru și atât de mulți alți factori sunt implicați: starea tehnică a mașinilor care rulează, starea de oboseală sau sănătatea celorlalți șoferi, starea șoselelor, numărul de accidente rutiere și automat numărul de victime ale acestora au tot crescut de la an la an.

Scaunele auto pentru copii și accesoriile menite să crească gradul de siguranță al celor mai mici participanți la trafic au devenit categorii importante în portofoliile companiilor din industria produselor de mare puericultură, așa cum e cunoscută branșa celor care fabrică balansoare, cărucioare, scaune de masă, sau aceste scaune auto.

De fapt, siguranța auto a bebelușului începe cumva înainte de povestea cu scaunul auto, mai exact, începe din perioada sarcinii.

Vom începe așadar articolul nostru prin a povesti despre siguranța fătului în burtica mamei, adică înainte de a deveni pasager de sine-stătător.

În majoritatea țărilor europene și automat și în România, legislația rutieră în vigoare nu impune utilizarea centurii de siguranță de către gravidă, în ultima etapă a sarcinii. Cu toate acestea, gravida, asemeni oricărui alt pasager sau conducător auto poate fi și ea victima unui accident rutier și în această situație vorbim de 2 vieți, nu doar de una.

Cum viitoarea mămică este întotdeauna gata să facă tot ce e mai bun pentru puiul său, iată că industria puericulturii mari a mai identificat o potențială sursă de venit: deviatoarele de centură.

Unii producători de scaune auto care au intrat și pe această piață a deviatoarelor, reductoarelor sau adaptoare de centură pentru gravide sugerează că o centură cu trei puncte nu oferă suficientă protecție pentru femeile însărcinate și bebelușii lor în caz de accident. Conform acestor producători, deviatoarele de centură sunt destinate să ofere mai multă siguranță.

Aceasta e ipoteza de lucru pe care ADAC, reputatul club automobilistic german și-a propus să o verifice, folosind metode științifice, adică efectuând teste de impact cu manechine care reproduc conformația femeii însărcinate.

Au fost supuse testării mai multe tipuri de astfel de deviatoare de centură de gravide pentru ca nimeni sa nu se simtă nedreptățit.

Accentul s-a pus pe următoarele întrebări:

• Cum schimbă centurile de sarcină efectul protector al centurii vehiculului?

• Ce încărcări afectează manechinul cu și fără adaptor de centură?

• Sunt acestea un beneficiu de confort pentru femeile însărcinate?

Evaluarea testelor de impact efectuate cu manechine însărcinate de diferite dimensiuni arată în primul rând un lucru: sistemele suplimentare de restricție nu reduc stresul asupra bebelușului, ba chiar îl cresc. În plus, niciunul dintre adaptoarele de centură testate nu a rezistat forțelor acționate sau nu a reușit să mențină centura pelviană într-o poziție mai joasă în timpul unui impact. În schimb, adaptoarele de centură agravează presiunea asupra uterului și, astfel, restricția pelvisului.

Forțele de impact măsurate cresc chiar și în zona pieptului, abdomenului și pelvisului. Accelerările măsurate pe abdomen și pelvis cresc cu până la 30% în comparație cu manechinele fixate cu centura cu trei puncte în teste de referință.

Elementele din plastic dur și metal atașate în zona inghinală prezintă un risc suplimentar de vătămare pentru viitoarele mame. În timpul testelor de impact, cârligele din plastic ale unor modele s-au rupt, iar cârligele din metal și încuietoarea centurii suplimentare de la alte modele au apăsat pe stomacul femeii însărcinate.

Într-o lume ideală, distribuitorii acestor produse ar fi luat act imediat de aceste rezultate, ar fi informat consumatorii din România și nu le-ar mai fi comercializat sau promovat ca fiind indicate pentru gravide. Și nu ar fi făcut asta formal, ci asumat, prin anunțarea tuturor consumatorilor potențial afectați și a cmercianților deopotrivă.

Cum ei nu au făcut-o și cum nu ne-au informat nici pe noi, am ales sa facem noi anunțul imediat ce am primit informația, la o conferință internațională dedicată siguranței rutiere.

Mesajul important pe care viitoarele mămici trebuie să îl rețină este acela că cel mai SIGUR mod de a călători în autovehicul este: asigurate DOAR cu centura de siguranță cu prindere în 3 puncte, centura clasică ce se află în dotarea oricărei mașini, având grijă să trecem cursa scurtă a acesteia pe sub abdomen, în contact cu oasele bazinului și cursa lungă între sâni.

Pentru a înțelege exact cum trebuie să procedați, puteți urmări videoclipul atașat: https://www.tiktok.com/@sigurantacopii/video/7365178643531779360

Scaune și scoici auto cu probleme de siguranță

Scoicile și scaunele auto pentru copii au fost gândite ca dispozitive de siguranță, menite să rețină în autovehicul corpul micului pasager în cazul unei frânări bruște sau a unei decelerări.

Cu alte cuvinte, un scaun auto face pentru un corp de mici dimensiuni, ca cel al copilului, ceea ce face centura de siguranță pentru un corp de adult.

Din ce în ce mai mulți părinți din România au înțeles acest mesaj, iar numărul copiilor asigurați a crescut cu 18% comparativ cu anul 2019, ceea ce nu poate decât să ne bucure.

Dar, dacă părinții au înțeles mesajul, este timpul ca și producătorii și mai ales distribuitorii din România să înțeleagă un alt mesaj: comercializarea unor dispozitive de siguranță vine la pachet cu o mare responsabilitate.

Așadar, în momentul în care primesc informația că unul din produsele din portofoliul lor are probleme de siguranță, au datoria morala să informeze părinții, ca ei să știe că nu trebuie să mai folosească acel scaun auto.

Iată câteva din modelele de scaune auto pentru care s-au emis alerte de siguranță sau care au fost implicate în acțiuni de retragere voluntară de pe piață în ultima perioadă.

1. Peg Perego Viaggio Twist eșuează într-un accident frontal și se detașează de baza Isofix .

De obicei, ADAC nu anunță rezultatele testelor de impact ale unui model înainte de data stabilită pentru publicarea tuturor rezultatelor sesiunii de testare.

De această dată, însă, rezultatul a fost atât de dramatic, încât inginerii și tehnicienii germani au simțit nevoia de a anunța imediat consumatorii deoarece rezultatul a depășit cu mult imaginația oricui, iar consecințele utilizării acestui model puteau fi cu adevărat dramatice.

Practic, scaunul a devenit o catapultă și a proiectat manechinul în afara vehiculului, detașându-se de pe baza isofix.

Acest test dramatic al unui scaun de nouă generație demolează încă o dată mitul atât de iubit de oamenii de marketing: ‘luați scaun cu isofix, că e mai sigur! ‘

Ei bine, se pare că nu prea e așa…

Mai jos puteți vedea filmul testului de impact care arată ce anume s-ar putea întâmpla în cazul în care un copil ar călători în acest model de scaun auto.

For privacy reasons YouTube needs your permission to be loaded. For more details, please see our Politica de confidentialitate si Cookies.
I Accept

2. Britax Römer BABY-SAFE 5Z și anumite modele BABY-SAFE 5Z2 produse înainte de 21 octombrie 2023.

Producătorul german a decis să anunțe în luna martie a acestui an retragerea voluntară de pe piață a celor mai noi modele de scoici auto reclinable Baby-Safe 5Z si unele din modelele de Baby-Safe 5Z2 din cauza unei probleme de siguranță legată de o breșă care poate apărea între mâner și carcasa scaunului acestor scoici auto, de obicei doar pe o parte. Mânerul, parte a sistemului anti-răsturnare sau anti-recul al scoicii, se poate desprinde și, în circumstanțe nefericite, poate duce la rănirea copilului, cum ar fi zgârieturi sau vânătăi.

 

Este bine să verifici cu atenție data fabricației și seria scoicii pe care o deții pentru a te asigura că nu face parte din loturile afectate.

https://www.britax-romer.co.uk/safety-notices-1?article=SafetyNotice-BabySafe5Z2

3. Kiros i-Size de la Chicco cu baza Kiros-i-Size

Scenariu catastrofal în caz de coliziune frontală și impact lateral

Când TCS, Stiftung Warentest și ADAC testează scaunele de copii, sunt testate diferite scenarii de accident: coliziune frontală și impact lateral. În testul pentru Kiros i-Size de la Chicco cu baza Kiros-i-Size, scaunul pentru bebeluși s-a desprins de bază în ambele cazuri și a fost aruncat în aer împreună cu manechinul de test. Pentru un bebeluș real, un astfel de accident ar fi putut fi fatal. Chicco Kiros i-Size este destinat copiilor de la 0 la 15 luni.

Scaunul pentru bebeluși s-a desprins de bază și a fost expulzat în timpul coliziunii frontale și a impactului lateral.

Acestea sunt câteva din modelele cu probleme de siguranță, produse ale brandurilor mari din industria puericulturii.

La acestea se adaugă însă sute de alte produse care nu vor fi testate vreodată pentru că nu sunt dezvoltate de companii serioase, ci fac parte din așa-numita grupa a scaunelor fake sau no-name. Cu toții credem că ați găsit pe site-uri de e-commerce denumiri pompoase: Scaun auto profesional dedicat pentru copil, pentru 3 grupe de greutate intre 0-36 Kg, tehnologie ISOFIX si centura TOP TETHER, Rotire 360° grade cu reglarea poziției de somn si a înălțimii tetierei. Trist e că mulți părinți, atunci când fac achiziția se gidează strict după sutele de review-uri neverificate de genul: foarte bun, recomand.

Scaunul auto este un dispozitiv de siguranță. Nu este un gadget, nu trebuie să aibă briz-briz-uri, pene sau paiete și nu are nevoie de marketing din partea unor vedete TV, ci doar de alegere, utilizare corectă și constantă.

Pentru voi, părinții sau viitorii părinți acestea sunt mesajele importante: centura de siguranță e sfântă, trebuie utilizată mereu, atât de către șofer și pasagerul din față, cât și de pasagerii locurilor din spate, iar scaunul auto trebuie să-l achiziționați informându-vă corect, din surse avizate.

Iar pentru voi, cei care comercializați astfel de produse mesajul e acela de a fi onești, de a informa consumatorul român de îndată ce aflați că unul din produsele vândute de voi are probleme.

Este foarte important să conștientizați că la sfârșitul zilei e vorba de viața unui copil, a unei mămici, a unei întregi familii.

În următorul nostru articol vom discuta documentat și despre mitul scaunelor rear-facing recomandate și utilizate incorect și despre mesajele robotice transmise de comercianții sau promoterii unor astfel astfel de produse, preocupați strict de vânzări și nicidecum de modul în care părinții știu să folosească în mod corect aceste scaune auto pentru ca ele să fie eficiente în cazul producerii unui accident.