O întrebare care revine mereu în comunitățile de viitori părinți: Cum alegem corect un cărucior de nou-născut?

Să pornim căutarea de la următoarea informație: cărucioarele vândute în Uniunea Europeană trebuie să fie conforme cu standardul de siguranță EN 1888:2018 (1).

Totuși, exact ca în situația scaunelor auto sau jucăriilor, s-a demonstrat faptul că multe din produsele comercializate pe diverse piețe din Uniune, nu întrunesc criteriile de siguranță specificate de standard și pot pune în pericol sănătatea sau chiar viața bebelușului.

Iată care sunt elementele esențiale pe care trebuie să le urmărim atunci când achiziționăm un cărucior pentru bebeluș:

carucior_nou-nascut
  • Șasiul să fie solid, să se manevreze ușor, iar suportul pentru picioare să fie sigur și solid
carucior_Bugaboo_Fox_3
  • Partea sport a căruciorului să fie prevăzută cu centură în 5 puncte care se fixează în jurul taliei, trece peste umeri și printre picioarele bebelușului
  • Căruciorul e prevăzut cu frână, iar butonul, maneta sau pedala de acționare a acesteia trebuie să fie clar marcată în culoarea roșie
frana_picior
centura_5_puncte
  • Manualul de utilizare trebuie să indice clar limitele de vârstă și greutate până la care modelul poate fi utilizat.
  • Dacă este un cărucior gândit a fi folosit de la naștere, șezutul trebuie să se lase la orizontală. astfel încât să asigure un unghi de cel puțin 150˚.
  • În mod ideal, un nou născut trebuie transportat în landou, adică trebuie să i se asigure o poziție perfect orizontală
  • Căruciorul pentru nou nascut trebuie să fie prevăzut cu suspensii, ideal pe toate cele 4 roți, astfel încât șocurile transmise prin rulajul pe teren devivelat să nu afecteze coloana bebelușului (2)
  • În cazul achiziționării unui sistem 3 în 1 vă recomandăm să consultați site-urile care publică rezultatele testelor de impact, precum ADAC, OAMTC, WHICH, NHTSA, Plus
  • Recomandăm ca scoica să fie utilizată strict pentru transportarea bebelușului cu autovehiculul și nu ca înlocuitor pentru landou sau pătuț
  • Durata maximă a transportului neîntrerupt, fără pauză, a unui bebeluș în scoică nu trebuie să depășească 30 minute în primele luni și 2 ore în primul an de viață a acestuia (mai multe informații despre alegerea și utilizare scoicii auto puteți găsi AICI).

În privința utilizării corecte a unui cărucior, iată câteva recomandări utile:

  • Verificați dacă mecanismul de pliere se blochează atunci când căruciorul este strâns
  • Atunci când bebelușul e transportat în partea sport a căruciorului sau în scoica (dacă e vorba de un cărucior a cărui scoică se poate instala pe șasiu), asigurați-l întotdeauna cu centurile cu prindere în 5 puncte
  • Plasele cu cumpărături trebuie puse întotdeauna în coșul de sub cărucior și nu pe mânerul acestuia pentru a evita răsturnarea căruciorului
  • Încercați să evitați utilizarea de perne sau alte accesorii voluminoase în cărucior pentru a nu-l destabiliza și pentru a evita sufocarea bebelușului
  • Atunci când vă opriți, chiar dacă nu sunteți pe un teren în pantă, acționați frâna căruciorului pentru a evita deplasarea accidentală a acestuia atunci când bebelușul se trezește
  • Întotdeauna opriți căruciorul în poziție paralelă cu șoseaua sau cu șinele de tren/ metrou/ tramvai pentru a nu exista riscul ca acesta să se miște accidental către calea de rulare a unui vehicul

Alte recomandări

  • Evitați împingerea căruciorului pe teren accidentat, pe scări, în zig-zag pentru a nu-l expune la deteriorare excesivă
  • Pe măsură ce copilul crește și devine mai mobil, învățați-l să nu se ridice în picioare în cărucior și să nu se aplece în față (pentru a nu se răsturna cu căruciorul)
  • Supravegheați copiii mai mari, astfel încât aceștia să nu se cațere pe cărucior și să producă răsturnarea acestuia
  • Atunci când intenționați să urcați în autobuz, tren, tramvai, apelați la ajutorul unei alte persoane. Țineți dvs mânerul căruciorului și rugați cealaltă persoană să țină partea de jos a acestuia. Când coborâți din mijlocul de transport e mai sigur să rugați o altă persoană să prindă partea inferioară a căruciorului.
urcare_carucior_autobuz

Tipuri de accidente produse de cărucioare

Chiar dacă nu există în acest moment o statistică exactă a numărului de copiii mici accidentați ca urmare a transportului în cărucior, este bine să cunoașteți tipurile de traumatisme posibile:

Răsturnarea (Cucuie, vânătăi și alte traumatisme severe ca urmare a caderii din cărucior)

Sufocarea (în landou sau partea sport a căruciorului)

Strangularea (în landou sau partea sport a căruciorului)

Strivirea sau secționarea degetelor sau membrelor (ca urmare a unor mecanisme de pliere defectuase)

Pierderea controlului căruciorului prin frânarea incorectă (risc de deces sau accidentare gravă bebeluș)

Vă recomandăm ca înainte de achiziționarea unui cărucior să verificați dacă acesta nu se află pe lista produselor pentru care s-au emis alerte de securitate de tip RAPEX sau pe lista cărucioarelor marcate ca Don’t Buy de către WHICH sau alte organizații Europene ale Protecției Consumatorului.

Iată conform site-ului Which care sunt cele mai frecvente tipuri de defecțiuni identificate la cărucioarele care au fost testate în laboratoarele britanicilor:

Bibliografie:

  1. Baby Pram and Stroller Testing to EN 1888, Intetek, https://www.intertek.com/toys-childrens-products/baby-stroller-testing/
  2.  Stroller safety-Tips for parents, by Mayo Clinic Staff, May Clinic, https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/infant-and-toddler-health/in-depth/stroller-safety/art-20043967
  3. Stroller Buying Guide, Consumer Reports, https://www.consumerreports.org/cro/strollers/buying-guide/index.htm
  4. Pushchair Buying Guide: what to consider before you invest, https://www.independent.co.uk/extras/indybest/kids/pushchairs/pushchairs-buying-guide-what-to-consider-pram-buggy-explained-newborn-toddler-prices-reviews-a7895836.html