Martyna: o alegere greșită si o supraviețuire miraculoasă

 

Martyna: o alegere greșită si o supraviețuire miraculoasă este povestea unui caz real petrecut în vara anului 2021 în Polonia, povestea unei fetițe accidentate grav într-un eveniment rutier și a cărei supraviețuire ca urmare a unor eforturi medicale de excepție scot încă o dată în evidență importanța modului corect de transport a copiilor mici: cu spatele la sensul de mers.

Un miracol în Centrul de Traumatologie „Kopernik”

Medicii de la Namyslow au salvat o Martyna, o fetiță de 3 ani, după ce a suferit o decapitare interna.

De multe ori auzim spunându-se: „toate scaunele auto sunt la fel”, „oricum își vor face treaba”, „dacă nu ar fi sigure, nu ar fi pe piață”, „e doar marketing”, „ este doar pentru un drum de școală/mașină de rezervă/mașină bunicilor”, „Sunt un șofer bun”, „El/ea este prea mare/ prea înalt pentru a merge cu spatele la sensul de mers”…

Din pacate lucrurile nu functioneaza așa.

Aceasta este povestea unei fetițe de 3 ani, care a supraviețuit printr-un miracol.

Nu lăsa siguranța copilului în sarcina destinului!

Protejează-l oferindu-i cea mai sigură metodă cunoscută de a călători cu mașina: CU SPATELE LA SENSUL DE MERS!

(Acest articol a fost tradus din limba poloneză, autoarea fiind Jolanta Gromadzka-Anzelewicz și preluat din ziarul Nowa Trybuna Opolska ediția din 5 august 2021)

Pe 6 iulie 2021, ca în fiecare zi, presa publică raportul accidentului.

Mesajul este laconic și lipsit de emoții. Trebuie să fie așa. Dar fiecare dintre aceste informații înseamnă o tragedie a unei familii.

„În Redzikow, lângă Slupsk, Volkswagen Touareg, din motive necunoscute, a ieșit de pe șosea și a lovit un copac. La locul accidentului se află serviciile de urgență și poliția. Din constatările preliminare se pare că șoferul Volkswagen, șoferul în vârstă de 52 de ani, a pierdut controlul asupra mașinii, a ieșit pe banda opusă și apoi a lovit un copac. În urma accidentului, un pasager în vârstă de 32 de ani a murit, iar șoferul în vârstă de 52 de ani și un copil au fost transportați la un spital din Slupsk. Persoana cea mai grav accidentatîe a fost Martyna, o fetiță în vârstă de trei ani.

Doar pielea și mușchii au rezistat
Este un miracol că copilul era în viață. A fost salvată de centura de siguranță cu care a fost prinsă de scaunul de mașină – explică dr. Wojciech Wasilewski.
– Așa s-a produs traumatismul: centura de siguranță o ținea strâns, dar fata dormea ​​și așa avea capul căzut în față. Lovitura bruscă a fost atât de puternică încât a produs separarea funcțională dintre cap și coloanal cervicală. Pielea și mușchii țineau capul încă prins de trunchi, dar ligamentele și oasele s-au rupt. La scanare a fost clar că distanța dintre cap și restul corpului a crescut cu 2 cm. Între craniu și coloană, distanța era de 1 cm și încă un centimetru între prima și a doua vertebră. Sunt neurochirurg de 30 de ani și am lucrat la pacienți cu leziuni în această parte a corpului. Cu toate acestea, niciunul dintre ei nu a avut vreodată o luxație atlanto-occipitală atât de gravă. Din raportul paramedicilor, care au acordat primul ajutor victimelor accidentului, știam că copilul își putea mișca mâinile și picioarele, ceea ce ne dădea speranță, că măduva spinării nu a fost secționată. Este foarte rar ca, după o astfel de traumă gravă, funcțiile vitale să fi fost încă păstrate. Așa că erau multe lucuri pentru care să lupți.
Era clar că Martyna putea evita scaunul cu rotile doar dacă ajungea în cel mai bun centru. Paramedicii au sunat la Centrul de Sănătate a Copilului din Varșovia, la Spitalul din Lodz, la spitalul din Szczecin, dar toți au refuzat să o primească pe fată.

Doar Centrul de Traumatologie pentru Copii din Spitalul Gdansk, după o consultare cu neurochirurgii săi, a fost de acord să o primească pentru tratament.

NB: un studiu publicat de Universitatea din Philadelphia a aratat ca doar in 31% din cazuri copiii care suferă un astfel de traumatism (dislocare atlanto-occipitală sau decapitare internă) supraviețuiesc.

Nu au ajuns la bunici…
Iwona, mama Martynei și-a văzut fiica abia a doua zi după accident, când a reușit să ajungă la Gdansk. Fata era deja în terapia intensivă. Era în comă indusă. Iwona a fost lăsată să intre doar pentru puțin timp pentru că este o unitate cu un regim sanitar foarte ridicat. Cu toate acestea, de când fata a fost mutată dintr-o secție post-operatorie în secția de chirurgie pentru copii, mama ei îi este tot timpul alături.

Martyna plecase cu tatăl ei în vacanță la părinții acestuia care locuiau lângă Slupsk – spune Iwona. Distanța dintre orașul lor natal din Namyslow și casa bunicilor este de aproximativ 500 km (310 mile). Bunicul a venit special să-și ia nepoata, astfel încât călătoria ei să fie sigură și confortabilă. Ultima dată când s-au văzut a fost ianuarie anul acesta. Atât el, cât și soția lui au fost foarte fericiți că vor petrece două săptămâni întregi cu Martyna și tatăl ei. Au plecat din Namyslow în jurul orei 22.00. Ei sperau să evite ambuteiajele din timpul nopții. Dimineața, în jurul orei 3.30, Iwona a primit un mesaj text cu fotografia Martynei făcută la benzinărie. Era un obicei pentru ei să se oprească în gară în timpul călătoriilor lungi pentru că fata obișnuia să obosească de condusul monoton și voiau să se întindă.
Mai aveau doar 20 de km (12,5 mile) când dintr-o dată, fiind ceață puternică, mașina lor a lovit un copac. Tatăl fetiței a murit pe loc, bunicul cu numeroase răni a fost transportat la spitalul din Slupsk, iar copilul de trei ani a fost dus cu o ambulanță aeriană la Gdansk.

Your Content Goes Here

Poza cu titlu ilustrativ

Un cadou de ziua de nastere

De la locul accidentului am primit informația că fetița își poate mișca brațele și picioarele, ceea ce însemna că măduva spinării nu a fost secționată și și-a menținut funcțiile primare – spune dr. Wasilewski.
Ce se va întâmpla în continuare – nimeni nu știa la acel moment. Copilul a fost imobilizat și astfel evaluarea neurologică a fost imposibilă.
– Făceam tot ce puteam ca fata să se poată ridica, să aibă o reabilitare și să poată merge. Dacă nu am fi putut să o stabilizăm din față, sistemul de stabilizare construit în spate s-ar fi putut dovedi insuficient. În timpul intervenției chirurgicale, medicul neurofiziolog dr. Lukas Dylewicz examina activitatea sistemului nervos și o urmărea astfel încât să nu-l deteriorăm.
La început, a existat doar un simplu răspuns din partea brațului drept. Când coloana cervicală era deja fixată și gata să se stabilizeze, îmbunătățirea funcției membrelor rămase era deja clară. Am putut totuși să răsuflăm ușurați doar atunci când, după trezire, s-a dovedit că micuța noastră pacientă își poate mișca atât brațele, cât și picioarele – spune dr. Wasilewski fericit.
A fost așa că în ziua operației a fost a treia aniversare a Martynei. – Nu am putea cere un cadou de ziua de naștere mai bun – a spus mama micuței.

 

Au trecut peste trei săptămâni de la operație.

Fiica mea capătă energie, mănâncă bine, nu mai are sonda – spune mama ei, Iwona fericită. În fiecare zi se vede o îmbunătățire. A început să facă mișcare, chiar s-a așezat în poala mea. În curând vom merge la spitalul din Wroclaw pentru reabilitare suplimentară.

 

Sistemul de salvare a funcționat impecabil

Unele scaune auto nu-și îndeplinesc rolul până la capăt – susține prof. Wojsciech Kloc, un neurochirurg remarcabil din Gansk.

Greutatea capului unui copil este foarte mare raportat la greutatea totala (la nou-născut reprezintă 25%), iar, în momentul frânării mașinii crește exponențial cu forța de decelerare, încât are un impact mare asupra celei mai delicate părți a coloanei vertebrale – coloana cervicală.
În opinia lui Kloc, este important să spunem că, în cazul Martynei, sistemul de salvare din regiunea Pomorskie a funcționat impecabil. La locul accidentului, ea fusese îngrijită corespunzător de paramedici, aceștia știind că ar fi putut avea un traumatism de coloană cervicală și în zona capului. Acest lucru nu este atât de evident și aproape 10% dintre răni apar din cauza unei operațiuni de salvare incorecte. Și paramedicii care au acționat, în cazul Martynei, merită un cuvânt de apreciere.

Este adevărat, Martyna a fost foarte norocoasă să fie sub îngrijirea neurochirurgilor de la ”Kopernik” care au o experiență extraordinar de mare în tratarea acestui tip de leziune. Nimeni altcineva nu efectuează astfel de operații.

Distanța dintre București si Gdansk e mare: 1226.4 km…

Povestea e lungă, termenii de specialitate sunt mulți, dar și așa ei nu reușesc să descrie exact gravitatea și complexitatea cazului Martynei.

Ne dorim să tragem încă o dată un semnal de alarmă și ne adresăm acelor părinți care fac alegeri greșite, influențați fiind de marketingul agresiv al brandurilor, de părerile neavizate ale altor persoane și de clasicele: “lasă că merge și așa”, “exagerează aștia”.

Fundația Siguranță Auto Copii și-a făcut o misiune din promovarea transportului in siguranță a micilor pasageri și recomandă transportul copiilor cu spatele la sensul de mers o perioadă cât mai îndelungată, măcar pâna la varsta de 4 ani și vă sfătuiește să respectați cele 3 criterii de alegere a scaunelor auto pentru copii:

1. Compatibilitatea corectă cu vârsta, înălțimea și greutatea copilului

2. Compatibilitatea reală, verificată prin testare pe mașină a scaunului auto cu autovehiculul

3. Scaunul să fi fost testat suplimentar de una din autoritățile independente: ADAC, OAMTC, NHTSA, Plus, RACE, Which.

Aflați AICI care sunt cele mai performante scaune auto din categoria Rear Facing Prelungit (ERF).

Experții Centrelor Siguranță Auto Copii din București, Brașov și Constanța au o experiență de peste 10.000 de scaune auto testate și instalate în cei 3 ani de la înființare și te consiliază cu drag în alegerea modelului potrivit pentru copilul tău.