Scaunele Rear-Facing: de ce sunt mai sigure. Aceasta întrebare ne-o pun de foarte multe ori părinții.

Oare de ce insistăm atât de mult cu promovarea conceptului de Rear-Facing (Rearward-Facing, RF, cu spatele la sensul de mers), câtă vreme piața din România e plină de oferte speciale și reclame ale unor scaune orientate cu fața la sensul de mers sau de faimoasele rotative 0-36 kg, categorie din care diverse modele au fost deja retrase de pe piață din multe țări ale Uniunii Europene, dar care sunt atât de prezente în special pe site-urile de e-commerce la noi în țară.

Vom începe mai întâi cu fizica, mai precis cu dinamica unui corp în cazul producerii unui accident.

Corpul uman are anumite limitări fizice. Cu alte cuvinte, noi, oamenii, suntem construiți pentru a suporta un anumit tip de forțe, anumite accelerații gravitaționale.

Iată un exemplu: în cazul unui impact sau al decelerării de la o viteză de doar 50 km/ h masa unei persoane de 45 kg(în momentul x al impactului) ajunge să cântărească aproape 1.5 tone.

Hai să vedem ce se întâmplă în cazul unei decelerări bruște de la viteza de 50 km/h a unui bebeluș nou-născut cu greutate de 3.2 kg.

Capul acestuia reprezintă ca 1/4 din total masă corporală. Cu alte cuvinte, undeva la 0.8 kg.

În această situație a unei decelerări de la viteza de 50 km/h, greutatea pe care coloana vertebrala (care nu e încă dezvoltată corespunzător) o va avea de suportat devine 196.6 kg!

Este o greutate imposibil de susținut!

Acum hai să vorbim despre miturile care îi descurajează pe unii părinți și îi fac să evite scaunele auto Rear-Facing, alegând pentru toddleri tentantele modele rotative din grupa 0-36 kg sau înălțătoare cu spătar.

1.„Copilul meu ar trebui să călătorescă cu spatele la sensul de mers doar în primele luni.”

Acest prim mit pornește de la o lipsă de informare corectă a părinților.

De la început trebuie să știți că este ilegal să procedați așa

Legea spune că bebelușul trebuie să călătorească cu spatele la sensul de mers până când împlinește 15 luni.

Acesta este un minim legal, dar e nevoie de mult mai mult. Coloana bebelușului este extrem de fragilă în primii ani din viață și abia undeva în jurul vârstei de 4 ani poate rezista șocului produs de mișcarea de pendulare a capului în urma unui impact frontal care îi surprinde așezați cu fața la sensul de mers.

2„Copilul meu nu stă confortabil în scaunul auto orientat cu spatele la sensul de mers.”

Mulți părinți ne scriu așa: „Copilul meu nu s-ar simți confortabil dacă stă într-un scaun orientat cu spatele la sensul de mers. Ar fi extrem de incomod! Pare atât de chinuit când stă în poziția asta.”

Vi se pare că e așa pentru că, după o anumită înălțime, un copil trebuie să stea cu picioarele îndoite sau atârnând peste marginile scaunului orientat cu spatele la sensul de mers. Copiilor le place însă să țină picioarele încrucișate sau le proptească de spătarul banchetei.

Ține minte: ei sunt mult mai flexibili decât noi. Dacă nu crezi, verifică modul în care copilul tău stă când se joacă pe podea sau când se uită la televizor. Ce zici: o fi chinuit când stă așa?

Recomandarea noastră este ca și în cazul în care copilul plânge pentru că stă cu picioarele îndoite, să te gândești la ce este mai important: siguranța sau confortul?

Ține minte procentul ăsta: 75%!

75% mai puține șanse de a fi rănit grav sau de a muri într-un accident pentru un copil așezat într-un scaun orientat cu spatele la sensul de mers

Your Content Goes Here

  1. „Dacă stă într-un scaun orientat cu spatele la sensul de mers, își va rupe picioarele în cazul unui accident.”

Atunci când un copil mai mare stă într-un scaun orientat cu spatele la sensul de mers, picioarele atârnă în lateral sau sunt îndoite turcește. Există un mit conform căruia acest lucru crește probabilitatea fracturării picioarelor în cazul unui accident. Acest lucru este 100% fals. Picioarele unui copil nu prezintă un risc mai mare de rănire în caz de accident atunci când scaunul este orientat cu spatele la sensul de mers.

Un scaun orientat cu spatele la sensul de mers protejează și coloana vertebrală cervicală și măduva spinării (structuri care se află în curs de dezvoltare) de forța accidentului.

În ceea ce privește picioarele, în momentul producerii unui accident, genunchii vor fi strânși la piept, ca și cum copilul ar fi pe cale să facă o tiribombă în piscină- nu există nimic de care picioarele lor să se lovească și care ar putea provoca răni.

  1. „Copilul meu vomită în mașina dacă este așezat cu spatele la sensul de mers.”

Acesta nu este neapărat un mit. Este adevărat că mulți copii se confruntă cu răul de mișcare, iar pentru unii (dar nu toți!), răul de mișcare e agravat atunci călătoresc cu spatele la sensul de mers. Cu toate acestea, răul de mișcare nu este un motiv pentru a întoarce copilul prea devreme cu fața la sensul de mers

Pentru a atenua răul de mișcare, încercați următoarele metode înainte de întoarcerea scaunului auto:

  • Alege cu atenție felurile de mâncare și gustările oferite înainte de călătorie.

Dacă știi că copilul tău este predispus la rău de mișcare, fii atent la ceea ce îi oferi să mănânce înainte de a porni la drum. Alege ceva care să nu le facă greață sau care să fie nu fie prea greu de curățat dacă cel mic vomită.

  • Privitul pe geamurile laterale

Răul de mișcare vine adesea de la privitul pe geamurile laterale. În schimb, privitul prin luneta din spate nu produce rău de mișcare.

Așadar, încearcă să îți încurajezi copilul să evite să evite privitul prin geamurile laterale. Poți acoperi geamurile laterale cu parasolare sau vă puteți juca împreună un joc de memorare a detaliilor văzute pe drum, prin luneta mașinii.

  • Copiii care dorm nu suferă de rău de mișcare.

În mod normal, dacă un copil doarme, nu va experimenta rău de mișcare. Deci, dacă aveți probleme, încercați să coordonați plimbările cu mașina în jurul orei somnului. Acest lucru ar trebui să ajute cu adevărat să nu transforme călătoria cu mașina într-un coșmar pentru întreaga familie.

  • Ventilați mașina

Ai grijă să nu lăsați copilul să se supraîncălzească, mai ales odată ce începe să simtă greață. Aerisește mașina înainte de călătorie și deschide geamul dacă deja îî este rău. Chiar și iarna, fiți atenți la temperatura din interiorul mașinii.

  1. „Copilul nu poate vedea prin parbriz când e așezat cu spatele.”

Asta poate fi adevărat. Dar există modalități de a remedia acest lucru – unele scaune poziționează copiii mai sus decât altele, oferind copiilor o vedere mai bună. Deci alege un scaun care să ofere o poziție mai înaltă copilului. În plus poți renunța la tetiera de pe bancheta din spate (corespunzătoare locului în care e așezat scaunul copilului) pentru a crește vizibilitatea prin lunetă. O altă variantă ar fi montajul unei oglinzi de Rear-Facing. Chiar dacă aceste opțiuni nu rezolvă complet problema vizibilității în exterior, compromiterea siguranței copilului pentru ceva minor precum a vedea pe fereastră este o prostie. Prioritizează siguranța copilului!

  1. „Scaunele auto Rear Facing sunt prea voluminoase și nu pot încăpea în mașina.”

Indiferent dacă aveți o mașină mică sau aveți deja două scaune orientate cu spatele în vehicul, înțelegerea modului în care se pot așeza scaunele auto. poate fi cu siguranță o provocare. Cu toate acestea, este posibil să poți instala scaune auto Rear Facing cât mai compacte.

În primul rând, consulta manualul autovehiculului pentru a vedea orice specificații sau cerințe privind scaunele auto. Dacă întâmpinați în continuare probleme, contactați-ne pentru a găsi împreună o soluție. Nu vă grăbiți să întoarceți scaunul cu fața la sensul de mers înainte de a epuiza toate opțiunile!

  1. „Este prea greu să instalez un scaun auto Rear Facing”

Într-adevăr instalarea unora din modelele de scaune auto din grupa Rear-Facing prelungit (orientate cu spatele la sensul de mers și după vârsta de 4 ani), mai ales dacă instalarea se face în centuri, nu este un task simplu. Este absolut necesar ca măcar prima instalare să fie făcută de un consultant specializat, ca apoi să exersați sub supravegherea acestuia instalarea și dezinstalarea scaunului. Colegii noștri din Centrele Siguranță Auto Copii România și Republica Moldova vă așteaptă cu drag!

  1. „Scaunul auto cu prindere în centuri orientat Rear-Facing se mișcă prea mult pe banchetă.”

Dacă simți că scaunul de mașină se mișcă prea mult, contactează unul din consultanții sau experții Siguranță Auto Copii. Verifică numai mișcarea pe traseul centurii scaunului auto – acolo unde centura de siguranță sau cureaua de blocare o fixează pe vehicul. Atâta timp cât se mișcă mai puțin de 2.5 cm în orice direcție pe traseul centurii, instalarea este sigură!

Miturile referitoare la utilizarea scaunelor auto Rear Facing sunt bazate pe o lipsă de informare, dar pot fi extrem de periculoase prin popularizarea lor printre părinți!

Copiii ar trebui să fie transportați cu spatele la sensul de mers cât mai mult timp posibil, măcar așa cum recomanda experții European Transport Safety Council (ETSC) adică măcar până la 4 ani.

Ideal, așa cum se întâmplă în țările nordice, transportarea copiilor cu spatele la sensul de mers trebuie prelungită până la 6-7 ani sau până când cel mic ajunge la limita superioară de greutate sau înălțime conform omologării scaunului auto.

Călătoria e mult mai funny, piciorușele nu amorțesc atârnând peste marginea banchetei, iar cizmulițele pline de noroi se sprijină de protecția specială, fără a murdări spătarul scaunului din față.

Este extrem de important să ieșim din zona noastră de confort și să punem pe primul loc siguranța copilului, fără a-i pune viața în pericol pentru ca ni se pare sau pentru că ne-a zis cineva că bebelușul lui nu au pățit nimic, chiar dacă aa folosit o scoică orientată cu fața la sensul de mers sau dacă nu a folosit vreodată un scaun auto.

Petrecem atât de mult timp în mașină, iar accidentele rutiere sunt una dintre principalele cauze de deces la copii și adulți.

Protejați-vă micuții! Viața copiilor voștri nu trebuie să fie o CIFRA!