În România piața scaunelor auto este relativ tânără, iar cunoștiințele în materie de alegere și utilizare a acestor dispozitive sunt destul de limitate, foarte multe din informațiile disponibile având o importantă componentă de marketing.

Noul standard de omologare europeană a scaunelor auto, R129, sau i-Size a reușit acum să includă toate grupele de vârstă, faza 4 fiind cea care definește criteriile de proiectare și utilizare a înălțătoarelor auto, o categorie a cărei necesitate trebuia definită.

Iată deci care sunt recomandarile de utilizare a înălțătoarelor auto:

  • înălțime minima a copilului de la care se utlizează 125 cm
  • distanță de la baza banchetei la creștetul copilului de 77 cm (astfel încât creștetul copilului să fie protejat în caz de imapct lateral de către airbagul lateral tip cortină)
  • dimensiunile unui astfel de înălțător trebuie să fie specificate pe eticheta: minim 60X40 mm

Ca poziționare în piață, astfel de înălțătoare trebuie luate în calcul ca ultimă etapă și au rolul de sisteme de poziționare corectă a centurii de siguranță a mașinii în raport cu corpul copilului- astfel încât aceasta să vină în contact cu structuri osoase dure- claviculă, creastă iliacă , descurajând părinții care iau în calcul renunțarea totală la astfel de dispozitive de siguranță.

În plus, rolul acestor înălțătoare este clar în ceea ce privește transportul copiilor mari cu mașini incluse în sistem Ride-Sharing sau cu microbuze sau autocare.

Experții în siguranță auto din țările nordice (azimutul nostru în materie de reguli de transport al micilor pasageri) au identificat foarte clar următoarea problemă: dacă această categorie a înălțătoarelor auto ar fi eliminaă de de piață, foarte mulți părinți (inclusiv părinții din Norvegia sau Suedia) ar trece renunța mult prea devreme la scaunul auto, expunând astfel copilul riscurilor reprezentate de o asigurare incompletă, periculoasă cu centura de siguranță.

Așteptăm cu viu interes reacția marilor producători din industria de profil, lansarea noilor modele de înălâîtoare auto omologate i-Size (R129.04) și mai ales rezultatele testelor de impact ce vor targeta această categorie.

Vă remintim că în România, Legislația Rutiera recomandă utilizarea dispozitvelor de retenție (scaunelor auto) până când micul pasager atinge o înălțime de 135 cm.

În cazul în care aveți întrebări sau dileme referitoare la scaunele auto pentru copii, vă așteptăm cu drag în Centrele Siguranță Auto Copii Romînia din București, Brașov și Constanța.

Bibliografie:

  1. Introduction of Booster Cushions in R129
    Clepa Proposal for R129/04 Series of Amendments
    GRSP 64th Session
    Farid Bendjellal
    Informal document GRSP-64-16
    (64th GRSP, 11-14 December 2018)
  2. Child restraint use in Sweden
    Sofia Bergfors, Helena Lundberg, Volvia; Lotta Jakobsson,
    Katarina Bohman, Volvo Cars Safety Centre (SE)- Protection of Children in Cars, TUV Munchen 2021
  3. Parametric study of booster seat design characteristics
    Jason Forman, Matthew Miller, Daniel Perez-Rapela, Bronislaw
    Gepner, University of Virginia,
    Center for Applied Biomechanics; Marcy Edwards,
    Jessica Jermakian, Insurance Institute for Highway Safety (US) Protection of Children in Cars, TUV Munchen 2021