Testarea ADAC

Cine testează scaunele auto pentru copii e o întrebare pe care părinții ne-o adresează frecvent.

Există multe dezbateri și încrâncenări pe această temă a testărilor scaunelor auto pentru copii.

Omologarea scaunelor auto pentru copii a devenit obligatorie în Uniunea Europeană încă din anul 1982, astfel încât doar scaunele auto care au marcaj de culoare galbenă/ portocalie EC, având menționat alături și standardul de omologare utilizat și anume R44.04 (acum) sau R129 (i-Size) pot fi puse pe piață.

Deoarece și în acest domeniu, ca în multe alte domenii standardul necesar punerii pe piață a unui produs reprezintă respectarea unor criterii minime, de mai bine de 50 de ani asociațiile de protecție a consumatorilor grupate sub umbrela ICRT (International Consumer Reasearch and Testing) și cluburi automobilistice de renume s-au implicat în testarea independentă a acestor dispozitive de siguranță pentru a ghida utilizatorii în achiziționarea și utilizarea modelelor celor mai potrivite.

Dacă inițial aceste testări se făceau separat în diferite țări, în anul 2003, organizațiile implicate și-au unit forțele pentru a forma ceea ce se numește ETC (European Testing Consortium).

Iată care sunt organizațiile europene care fac parte din ETC și sunt responsabile cu testarea scaunelor auto.

ETC

Cluburi Auto

ADAC (Automobil Clubul German)

ÖAMTC (Automobil Clubul Austriac)

TCS (Automobil Clubul Elvețian)

Organizații  Europene de Protecție a Consumatorului

Stiftung Warentest ( Organizația de Protecția a Consumatorului din Germania)

Which (Organizația Consmatorului Marea Britanie)

Consumenbond (Organizația de Protecția Consumatorului Olanda)

Test Achats (Organizația de Protecție a Consumatorului Belgia)

Que Choisir (Organizația de Protecția Consumatorului Franța)

Programul ETC este complet independent și finanțat de fiecare partener în parte.

Testele sunt publicate de peste alte 30 de organizații din Europa sub diverse forme.

De doua ori pe an un nou set de scaune auto este supus testelor, iar rezultatele sunt publicate la sfârșitul lunii mai și lunii octombrie. În medie circa 50 de modele de scaune auto sunt testate în fiecare an.

Aceste teste ale ETC au devenit un instrument extrem de puternic în sensul perfecționării scaunelor auto și îmbunătățirii designului acestora. Un scor bun la testarea ETC a devenit deja “un must” pentru orice producător respectabil de scaune auto care își dorește să fie recunoscut ca atare.

Iată pe scurt parametrii de testare ETC:

Siguranță (pondere 50%) evaluată prin:

  • Simulare impact frontal
  • Simulare impact lateral
  • Ghidaj centuri
  • Stabilitatea scaunului în autovehicul

Ușurința utilizării (pondere 40%):

  • Risc de utilizare incorectă
  • Prinderea în centuri a copilului
  • Instalarea scaunului
  • Ajustarea scaunului în funcție de vârstă
  • Manualul de utilizare
  • Curățarea și întreținerea scaunului auto

Ergonomie (pondere 10%):

  • Spațiul destinat copilului
  • Spațiul pe care îl ocupă în mașină
  • Poziția scaunului
  • Confortul asigurat copilului

Există și o declasificare a scaunelor cu rezultate bune conform celor 3 tipuri de testări de mai sus, declasificare ce se bazează pe identificare substanțelor toxice în materialele textile din care sunt fabricate husele scaunului. Iată lista acestor substanțe periculoase:

  • PAH
  • Ftalați
  • Substanțe ignifuge/ plasticizante
  • Fenoli
  • Organotin
  • Formaldehidă
  • Metale grele

Pentru ca aceste rezultate să fie cu adevărat reprezentative, scaunele sunt achiziționate direct din magazine (Mistery Shopping), fără ca producătorii să fie avertizați în prealabil de acest lucru.

Testele efectuate de ETC sunt cu mult mai complexe față de cerințele legale și au rolul de a scoate în evidență gradul efectiv de protecție pe care un scaun auto îl poate conferi în cazul unui accident micului pasager.

Severitatea acestor teste este comparabilă cu cea a testelor Euro NCAP pentru mașini. Toate testele dinamice efectuate în programul ETC se fac în Centrul Tehnic ADAC și reprezintă 50% din scorul total conferit pentru un scaun auto.

Testele referitoare la ușurința de utilizare evaluează riscul de utilizare incorectă, ușurința asigurării copilului în centuri, ușurința instalării scaunului (de către experți, dar și de oameni obișnuiți) și ajustarea scaunului în funcție de vârsta copilului. Aceste teste se fac la ÖAMTC (Vienna) și au o pondere de 40% din ceea ce înseamnă evaluarea.

Testele de ergonomie sunt efectuate atât de experți, cât și de oameni obișnuiți și evaluează spațiul ocupat de copil în scaunul auto, spațiul necesar pentru instalarea scaunului în autovehicul, poziția rezultată a scaunului în mașină și confortul asigurat copilului. Testele de ergonomie se fac la ÖAMTC (Vienna) și la TCS (Elveția), iar ponderea lor  în evaluarea scaunului este de 10%.

Este important să rețineți faptul că fiecare din criteriile de evaluare are importanța sa aparte și că nu trebuie să vă ghidați exclusiv după unul dingur dintre criterii atunci când alegeți un scaun auto.

De exemplu, chiar dacă un model de scaun are un scor bun de siguranță, iar scorul dat de ușurința de utilizare îi coboară sever ratingul, acest lucru poate conduce la o instalare incorectă în mașină și accidentarea copilului transportat (chiar daca evaluat fiind strict pentru criteriul siguranță scaunul era foarte OK).

Tot așa, ratingul de ergonomie are importanța sa aparte deoarece o poziție incomodă a copilului în scaun poate să îî descurajeze pe părinți și să îi facă să renunțe la utlizarea scaunului auto, trecând în extrema nedorita a transportului in brațe.

Vă recomandăm să va informați de fiecare dată referitor la rezultatele acestor teste efectuate de ETC pe care ne vor strădui să le aducem de fiecare dată în atenția părinților din România, cu atât mai mult cu cât spre deosebire de alte țări europene, țara noastră ocupă de ani de zile un nedorit prim loc în privința accidentelor rutiere cu victime copii.

Mai multe informații despre rezultatele testelor de impact efectuate în ultimii ani puteți găsi AICI

Vă recomandăm să consultați și secțiunea Ghidurilor de Prim Ajutor pentru copii, secțiune realizată în parteneriat cu medici pediatri și alergologi.